dimarts, 6 de gener de 2015

Tirant lo Blanc després de la lectura

Abans de les vacances de Nadal hem començat a llegir el Tirant lo Blanc a classe i ens hem donat el dia 14 (3B) i 16 (3E) de gener per a una activitat de comprovació de la lectura (0,5 p.). El dia 19 farem tertúlia de l'obra (0,5 p.), i la darrera setmana del mes realitzarem un dels treballs creatius que es proposen ací baix (1 p.). En la tertúlia destacareu els dos o tres moments estel·lars de l'obra que haureu d'elegir per tal de comentar en la intervenció oral individual. La dinàmica ja la coneixeu. Algunes de les propostes suggerides tot seguit podeu elaborar-les per parelles o grup petit, consulteu-ho al professor.


Treball creatiu. Cal produir un text que s’ajuste a les indicacions donades (1 punt): 

1. Redacta un xat, tuiteja o wasapeja un diàleg simulat entre dos personatges de l'obra sobre una situació concreta, per exemple, la Viuda Reposada malparlant de Carmesina i Tirant lo Blanc defensant el seu honor. Pots utilitzar, si vols, Google, Hotmail, Twitter (hashtag #viudaitirant) o Whatsap i fer-ne captures de pantalla, o replegar els tuits amb alguna aplicació. 

2. Elabora una notícia periodística, amb titular, subtitular, entradeta, cos de la notícia, fotografia i peu de foto... Et suggerim dos títols: "Tirant arriba a Constantinoble amb un gran exèrcit" o bé "Tirant venç els turcs i allibera Constantinoble."  Utilitza les dades de la novel·la per a redactar la informació. 

3. Fes un cartell propagandístic, amb eslògan, text, imatge... contextualitzat en els esdeveniments de Tirant lo Blanc. Un dels temes possibles: "La guerra ha acabat!". Dissenya'l en qualsevol aplicació o programa que conegues. L'aplicació en línia més senzilla per a elaborar-lo és: http://edu.glogster.com. Cal registrar-s'hi primer. (Clica ací per a veure'n exemples).

4. Fes una entrevista, per a una revista militar, al Capità General de l’Imperi Grec. Descriu el lloc de trobada, què pretens esbrinar amb les preguntes. Recrea un diàleg /entrevista que ens ajude a aprofundir en la comprensió del personatge, Tirant,, en les causes d'algunes actuacions. Escriu el titular, la introducció, les preguntes i les respostes. Introdueix una foto / imatge de l'entrevistat amb un peu explicatiu. Fes una breu conclusió per acabar l'entrevista i dóna les gràcies a l'entrevistat. (Clica ací per a rebre orientacions).

5. Fes una entrevista de societat a una dama de la cort de Constantinoble. Es podria publicar a l'Hola o al Semana. Tema: gustos, la moda, els cavallers estrangers, les festes de Londres, els ecos de societat (boda de Tirant i Carmesina, etc.) Segueix els consells de l'activitat anterior. 

6. Redacta un text jurídicoadministratiu certificant la mort de Tirant i notificant, a tots els habitants de l’imperi, les instruccions per al dol i la cerimònia religiosa a realitzar. Utilitza alguns termes del registre proposat. A més, intenta imitar una mica la varietat històrica de la llengua. Fixa't en els termes usats durant la teua lectura. 

7. Redacta un text jurídicoadministratiu de notificació de l’enllaç matrimonial de Tirant i Carmesina, convidant la noblesa i donant instruccions per al casament. Utilitza alguns termes del registre proposat. A més, intenta imitar una mica la varietat històrica (antiga) de la llengua. 

8. Redacta una carta d’amor, l'enunciador/a de la qual siga un membre de la parella que vulgues: Felip / Ricomana, Tirant Carmesina, Estefania / Diafebus, Emperadriu / Hipòlit, La Viuda Reposada / Tirant, ...

9. Assumeix que ets un dels personatges de la novel·la. Escriu una carta a Joanot Martorell parlant-li del destí que t'ha reservat en l'obra. Mostra-li la teua conformitat o disconformitat. No oblides introduir-hi fragments de la novel·la com a arguments.

10. Com a lector/a de la novel·la, redacta una carta a un dels personatges del Tirant o bé al mateix autor. Mostra-li les teues impressions, discrepàncies, acords, estranyeses, emocions, etc. sobre la seua caracterització, les decisions que ha pres, les maneres d'actuar... (amb fragments concrets de la novel·la).

11. Fer un còmic basat en un capítol o escena de la lectura, etc. La tècnica del còmic la vam practicar a 2n ESO amb l'Odissea, i no et deu resultar difícil aquesta proposta. Pots fer servir l'aplicació en línia PIXTON de creació de vinyetes i còmics si no vols dibuixar amb les teues pròpies mans. Presenta el treball en 9 vinyetes almenys i en DIN A3 o mitja cartolina com a mínim.

12. Si tens una altra proposta diferent, consulta-la al professor... Per exemple, el curs passat, una parella d'alumnes va realitzar aquesta divertida activitat:

Entrevista a l'Emperadriu de Constantinoble, de Bizanci TV. 

 Que la lectura i les activitats del Tirant us resulten ben plaents!

- - - - - - - 
P.S. Publiquem en power point una selecció dels treballs que han presentat els alumnes al final de l'avaluació per tal de revisar-los i superar-los en les properes edicions.